Jag lurade henne

När det gäller barn ska man inte ställa en rak fråga, utan man ska ställa två alternativ. Vill du ha den eller den? På så sett säger inte barnet NEJ, utan väljer då i stället det ena eller det andra. Det funkar, det vet jag och nu vet jag också att det funkar på tonåringar.

Lördag och jag pysslar och fejar, ljusstakar och stjärnor ska fram. När jag går in i tonåringens rum och frågar om det ska vara stjärna eller ljusstake, tittar hon först på mig och säger stammande.
-  Va, nej, inget djävla adventsskitgrejs.
Jag höjer på ögonbrynen och upprepar frågan, för jag är övertygad om att metoden fortfarande ska fungera. Men hon vänder sig tvärt om och säger med ilsken röst.
- Nej, nej, NEJ!
Jag inser att det inte finns några poäng att hämta och sätter i stället upp ljusstaken i åttaåringens rum, som blir överförtjust. Men när man sätter dit stakar och "grejs" i fönstren får inte alla blommor plats. Därför tar jag en blomma, som är mycket vacker när det blommar,  men som inte blommar så ofta. Den tråkiga Clivia bär jag in i tonåringens rum, varpå hon flyger upp från datorn och hojtar.
- Aldrig, nej du inga blommor.
- Ja, säger jag, det är bara att välja. Blomman eller ljusstake?
- Stjärna, svara hon.
Så blev det!
image9


Kommentarer
Postat av: Mary

smart ;D

2007-12-02 @ 16:23:35
URL: http://fiemma.blogg.se
Postat av: Den Där Tonåringen

MAMMA ! TA BORT BILDEN ! :O

2007-12-02 @ 18:43:26
URL: http://dottern.blogg.se
Postat av: Pernilla Grauning

Din smarthet måste sitta i namnet.....

2007-12-03 @ 10:18:00
URL: http://www.blogtown.se/blog.php?id=pitchi

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0