100år av älskade sagor

Astrid skulle idag ha fyllt 100 år. Det är nog inte många som missat det. I åttaåringens skola får man idag klä ut sig till en av Astrids sagofigurer. Det finns många att välja bland, men de som jag först kommer att tänka på är Pippi, Emil och Madicken, i första hand. Åttaåringen är inte mycket för att klä ut sig och tycker oftast inte att det är så kul att gå på maskerad. Just därför blir jag ganska förvånad när hon kommer hem och berättar att hon ska klä ut sig till Madicken.  Vi störtar med huvudet före i garderoben för att leta efter kläder som ska passa. Vi inser snopna att Madickenklänningar inte ingår i vår kreation. Bland åttaåringens kläder finner man mest rosa, lila och glittriga kläder av 2000-tals typ.
Vi rotar bland utklädningskläderna i stället och hittar prinsesstiaror och en rosa boa. Nja, inte så det passar på Junibacken. Vi hittar en Pippiperuk men åttaåringen bara skakar på huvudet.
Men sen kommer vi ner till påskkärringskläderna! Kajsa Kavat, utbrister åttaåringen. Yes, fixat och klar. En moderna botanik kjol i brunt och orange, grönt förkläde med fickor fram, duk på huvudet och sjal kring axlarna. Klart! Lite röda kinder och flätor med rött sidenband och allt är klart. Jag föreslår att vi ska köpa polkagrisar att ha i fickan men åttaåringen tittar på mig med polisblicken och säger att man inte får ha godis i skolan. Så sant, så fickorna får vara tomma.

Kommentarer
Postat av: JennyPenny

Åh, kajsa kavat minns jag så väl. Hur hon tillslut fick sin docka. Kul att det blev en figur som kanske inte är den första som man tänkte på när man ska klä ut sig till en Astrid figur.

2007-11-14 @ 12:06:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0