Morgonträning

I morgon ska jag och S ut och gå igen. Våra rundor blir längre och längre så jag tänkte att jag får se till att spar mina ben, så att jag orkar med hennes tempo imorgon. Därför blev det lite lydnadsträning i dag i stället och en kort rastning. Kortrastningar är för mej 20-30 min prommis sen träning.

Jag har en liten "piplis" att jobba med. Han är bra i gasen och lägger lätt till ett gnäll eller fler. Jag kanske får banta ner belöningen lite. Förväntningen måste bort för att han ska hålla tyst. Vad tror ni? Jag vet att det här läses av andra hundförare. Säg vad ni tycker. Annars funkar det ganska bra med träningen. Framåtsändandet till rutan kan vara lite si och så. Helt plötsligt har Puma glömt vad han ska göra och ......ja, jag vet inte vad som rör sig i huvudet på honom, eller det kanske inte är något som rör sig i hans huvud. Men om jag bara har tålamod och backar i träningen så faller allt, snabbt på plats igen.

Lite bilder, ber om ursäkt, men jag tränade, kommenderade och tog kort samtidigt som jag skulle va med och belöna i rätt ögonblick. Därför blev korten lite si och så. Sneda och vinda.

image121
Sändande och ställande. I Lydnad klass II ska hunden på kommando sändas framåt 10 meter till en markerad ruta 3x3 m. I rutan ska hunden kommenderas "stå" och stå stilla i minst 3 sek.

image122
Lydnads klass II: Inkallning med ställande Hunden ska kallas in på 25 -35 m avstånd och kommenderas att "stå" (tvärnita) på en angiven plats mitt på sträckan.
image125
Därefter ska den kallas in på nytt och komma in till föraren.
Ett jä....la moment som tagit lååååång tid att få ordning på.

image123
Läggande  Momentet inleds med frittfölj (fot) och ska kommenderas ligg och

image124
Lydnads klass III: Apportering och hopp över hinder.
Hunden ska på kommando hoppa och apportera apportbock och hoppa tillbaka.


Kommentarer
Postat av: Malinbayard

Å, vad KUL. Sådant här skulle jag vilja kunna med min vovve. Jag hade sådan ambition när jag skulle bli hundägare, ville GÖRA något med honom.
Anmälde oss till en valpkurs som jag hoppades skulle bli inkörsport till mycket mera. (Spårning kanske?) Kursen skulle börja i augusti 2001, när jag inte hörde något ringde jag dit för att höra om datum när det startade. Då svarar en mycket sur dam: "Du ÄR anmäld, VI ringder DIG när det startar!" Tanten har inte ringt än. Hej och hå!
Så vi har grejat på egen hand på hemmaplan men det hade varit kul att få riktiga instruktioner!!!

2008-02-12 @ 14:40:40
URL: http://malinbayard.blogg.se
Postat av: Kitty Gustafsson

Waay :) Träningsbilder, det är faktiskt inspirerande och kolla på varandras bilder ;) Borde vi göra oftare :P Men det är inte lätt och ta kort samtidgt ;) Jag får ingen ordning alls på ställande under inkallning :P Funderar på att prova din metod! Ska nog göra det nästa gång ;) Kram kram på er!

2008-02-12 @ 16:11:11
URL: http://web.comhem.se/rindistexas

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0