Rastlös hund

Förra veckan var inte någon bra vecka för mej. Det blev heller inte så mycket jobba av för min lilla fyrfota vän, Puma. Puma är en hund som är van att få tänka med hjärnan (inte alltid han använder hjärnan när han tänker) och få utlopp för sin energi genom träning och nosarbete. Men förra veckan var det stiltje på den fronten, jag hade fullt upp med mig själv. Långa och många promenader stimulerar inte en hund som är van att jobba.
Jag känner min Puma väl och ser på honom när han börjar bli rastlös. Därför åkte jag upp till klubben nu på morgonen och tränade lite.

Han är i gasen så det räcker och blir över. Det är ju jätte härligt att träna en hund som inget hellre vill än att träna med sin matte. Det blev dock många pip och gnäll men nu ligger han som en trasa på golvet och sover djupt.

Jag är så himla sugen att starta honom på ett lydnadsprov men jag vet inte om jag kommer att fixa det. Min egen klubb har satt in ett extra prov nu i februari men det har jag bestämt att INTE starta på. Men nästa kanske. Tänk ett förstapris i lydnadsklass 2 så att jag kan få flytta upp i 3:an. Drömmar antagligen men drömma ska man ju göra. Första steget får bli att komma iväg och träna med min vanliga träningsgrupp. De har inte sett till mej på över ett år men jag vet att de inte glömt mig.


Dessa tankar måste väl vara ett tecken på tillfrisknad?
Fast än så länge är det bara tankar.



När jag tränar med Puma belönar jag ofta med lek och hans älskade gula boll.


Kommentarer
Postat av: Annsingen

ja eller hur? Men visst är livet lite så?

2008-02-04 @ 10:39:20
URL: http://lillanslilla.blogg.se
Postat av: britten

hej ! vad roligt att du hälsade på hos mig...det fanns ju såå mycket att läsa hos dig också så jag återkommer gärna..ha nu en solig fin dag

2008-02-04 @ 11:14:13
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: JennyPenny (Solnabon)

Om de är tecken på tillfrisknande vet jag inte, men det är positiva tecken. När man har gått i väggen måste man vara väldigt lyhörd mot sig själv och verkligen ransaka sig ordentligt inför varje situation som kan tänkas stressa en. Att pröva är nog helt ok, men ha även en plan för vad du gör om du märker att det inte går. Är det okej att bara hoppa av. Riskerar du att sätta peress på dig själv att du allt ska klara det? Fundera igenom det hela vägen från början till slut och fundera på hur du tror du reagerar på ev problem som kan dyka upp. Då är du förberedd på ett annat sätt och kan lättare handskas med det.

2008-02-04 @ 12:33:58
URL: http://jpsfilosoferande.blogg.se
Postat av: MO

Härligt med hjärngympa....så kul att ha ett sådant intresse, där både matte o hund kan ha kul ihop. Du får ändå inte ha dåligt samvete, långa promenader är ju många hundars dröm, ligger nog många ensamma hundar hemma hela dagarna o inte gör ett dyft, sen får de en tiominuters promenad....kram

2008-02-04 @ 15:20:05
URL: http://www.medaljongen.blogg.se
Postat av: Ulla

Vilken tur att jag hittat till din blogg. Gillar ditt sätt att skriva och uttrycka dig. Kul att du hjälper till att tänka i positiva banor. Jag tror på positivismens kraft.

2008-02-04 @ 19:47:00
URL: http://www.ulla67.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0