Mobil

Tonåringens mobil har packat ihop. Den är inte ens ett år men välanvänd, om ni förstår vad jag menar. Garantin vet hon inte vart hon gjort av och paniken låg väldigt nära ytan ett tag. Hur ska hon klara av livet nu? Plånboken är inte allt för tjock och studiebidraget kommer inte att betalas ut än på ett tag. Studiebidraget kommer inte häller att  räcka till att köpa ny mobiltelefon för.

Det går en stund sen kommer hon "struttande" ner för trappan (som bara en 16-åring kan). Det hörs ett skärande "pip pip, pip pip". Hon håller upp en Nokia 3310 som hon letat fram från något glömt och gömt skrymsle. I förhållande till hennes ickefungerande mobil, är denna 3310 en tegelsten. Sms signalen skär i öronen.  Hon sätter sig vid bordet och svär en lång radda. Adressboken gick inte att föra över till antiktelefonen och hon vet helt enkelt inte vem som skriver. Jobbigt, för det kommer sms hela tiden. Jag menar HELA TIDEN!
Vi ber henne byta signal men får svaret att det inte finns så många att välja på. Ljudet går inte häller att ändra mer än hon redan gjort. Vi försöker att inte le så att hon ser det, men det hela är ganska komiskt.
Åttaåringen kommer med ett bra förslag, "spela in en egen då". Storasystern tittar upp och himlar med sina vackra ögon. "Spela in, går ju inte på den här" sen kan hon inte hålla sig för skratt längre.

Nästa chock kommer en stund senare.
"Men va fan, minnet fullt? Jag har ju bara 50 sms sparade." Hon suckar och ska radera och upptäcker att hon bara kan radera ett i taget.

Jag tycker det här är jätte kul.

Kommentarer
Postat av: Birgitta

Jag däremot förstår tonårsdottern helt och fullt. Jag håller på att kolla v 9 med div ungdomar i min familj men jag håller den öppen för er!

2008-01-20 @ 21:28:15
URL: http://www.kamelens.se/blog
Postat av: MO

Ja herregud vilka problem...*himlar med ögona*hihi, visst är det lite kul, fast inte med utgiften om det nu måste köpas ny mobil. 3310 hade mina killar me, säga vad man vill...men hållbar var den, kompakt som sjutton. Ha en fin vecka,kram

2008-01-20 @ 21:59:36
URL: http://www.medaljongen.blogg.se
Postat av: Ulla-Britta

Jag kan se er framför mig -hela familjen, rena rama filmen;-)med ljud och allt:-)
Hoppas någon har en nyare modell att donera, tyvärr har jag ingen...skulle också behöva en nyare, med större minne och roligare ljud...bättre kamera...mm...så jag förstår Mickan!!

2008-01-20 @ 22:17:27
URL: http://rindi.blogg.se
Postat av: Annsingen

Hahaha känner igen sådant allt för väl! Dom har verkligen problem tonåringarna:)) men vi var säkert likadan fast inte vad gäller mobiler då.Sådana fanns ju inte. Vårat bekymmer var väll kasettband som trasslade*S*
Gotland! Vad underbart att bo där åtminstone sommartid! Har bara varit där en gång men så otroligt vackert!

2008-01-21 @ 09:24:33
URL: http://lillanslilla.blogg.se
Postat av: JennyPenny (Solnabon)

*s* Jag kan verkligen tänka mig hur irriterad hon var...

2008-01-21 @ 09:56:13
URL: http://jpsfilosoferande.blogg.se
Postat av: Matte

Hahaha, ja stackars ungdomar! Hur skall dem kunna leva utan mobil eller internet?. Trevlig blogg du ocksåp har! Men vänta vårt tecken redan nu. hmmm känns lite konstigt. Jo Gotland är jättemysigt tycker ja men har ingen aning om hur det är på vintern men jag kan tänka mig att det är ganska rått väder :( Jag brukar tillbringa min sommrar där (tidigare) på mc träffen som brukar hålla till på Kneippbyn.. Ha en bra dag!!!

2008-01-21 @ 13:14:13
URL: http://hakansson.blogg.se
Postat av: Åsa

Är det vi vuxna som är helt off eller är det dagens ungdomar. Själv spolade jag ner min Nokia i toastolen (dock ej med vilje) och var då tvungen att ta fram min gamla och tusan vad bra den är. Nu är mitt abonemang färdig betalt och jag kan köpa en ny mobil men ... vet faktiskt inte om jag vill. Hälsa dotterna att nu har hon fått smaka på hur det ät på stenåldern.

2008-01-21 @ 19:40:07
URL: http://www.galanthus.blogg.se
Postat av: Dottern

Eh , att kunna spela det gamla hederliga spelet "snake! haha , satt i skolan idag men mobilen och gud va alla var typ "avundsjuka" och skulle pilla , precis som om man kom med den nyaste walkmanmobilen eller vad som , helt jävla galet hahaha !
Eh , den går att skriva och ringa på , bara ljudet och batteriet som är lite sämst sådär :/ ... aja ,

2008-01-21 @ 21:17:56
URL: http://dottern.blogg.se
Postat av: Mariell Dahlström

Jag förstår henne, fast de lit komiskt oxå! det e rätt sjukt att vi e så låsta vid våra mobil telefoner! jag är likadan. min höll oxå på att packaihop, innan jag åkte till sälan, jag
visste inte vad jag skulle ta mig till! jag kunde ju inte åka till sälen utan mobil!! men den kom igen... hoppas den håller ett tag till för plånboken e inte så fet här heller.. ;)
Kramar

2008-01-21 @ 21:20:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0