Hundsim

Vi hade ju hört talas om hundar som inte kunde simma. Man läser om dem lite här och där och vi har nog, som många andra skrattat lite åt det.
Vi hade ju Marwin som var en av världens bästa simmare. Han bokstavligt talat älskade vatten och att simma och dyka.
Sen fick vi Puma och upptäckte att alla hundar kan faktiskt inte simma. Vi försökte med att ha simlektioner vi försökte med självlärningsmetoden och flytväst. Inget hjälpte så vi gav upp. Han fick va en fotbadare och när han tog sig längre ut stod han lodrät i vattnet och plaskade med frambenen allt vad det gick och på så sett höll han sig över ytan.

Men så i fjol hände det något. Han tog sig ut på djupt vatten för att hämta en boll. Polaren Marwin var en bra bit bort och Puma såg nog sitt tillfälle att hinna först för en gång skull. Helt plötsligt planade han ut i vattnet och sam helt normalt. När han väl kommit på det, tog han fler vändor även om det var lite plaskigt sett att simma på så gick det ju sju gånger fortare än han var van vid.

Idag gick vi förbi en stor damm och Puma gick som vanligt ner och badade tassarna. Jag slängde ut en pinne och han hoppade i. Det blir djupt men en gång i den här kanten. Färden började ganska plaskigt men snabbt fick han in tekniken igen.

image414 image416
 Plaskigt till en början, men redan efter en liten stund hade han hittat tekniken.

image417 image419
Han tog små egna turen runt i vattnet och undersökte om växterna var något som skulle apporteras.

image418
Det var så härligt att se hans nyfunna glädje i att bada så jag fick sätta mig på kanten
och beundra honom.


image412 image413
Fästinghalsbandet hade jag naturligtvis tagit av. Yngel och annat i vattnet mår inte bra av att hundar badar med det på sig. Helt plötsligt får jag se något stort orange som kommer i vattnet. En karp tror jag. Det var jättestor. Ni ser ju Pumas svans i bildens kant och kan gemföra.

image415
Så där satt jag på kanten och simturerna gick längre och längre ut. Jag tänkte på Marwin
och saknade honom mer än någonsin. Det var ju som att se Marwins huvud som stack upp
där ute i vattnet. Han kanske har  förmedlat sin teknik tillslut, till Puma som en gåva?

Kommentarer
Postat av: Malinbayard

Vilken härlig historia och vilka underbara bilder.
Ja, vem vet? Marwin kanske "hälsar hem" på detta vis? Jag har en hund som INTE badar/simmar! Jag som hade den förutfattade meningen att ALLA Goldenhundar ÄLSKADE vatten!!!

2008-05-21 @ 11:17:33
URL: http://malinbayard.blogg.se
Postat av: mammakero

Tänk jag som alltid trott att alla hundar kan simma! Där ser man. De hundar som vi haft har alla kunnat det av sej själva.
Tack Pernilla för din varma omtanke och "på-pricken-ord". Jag ska strax gå och hälsa på henne. Hon är hemma nu. Han bara ligger och sover nu.
Kram på dej!

2008-05-21 @ 18:16:41
URL: http://mammakero.blogg.se
Postat av: Hanna-Sofia

Jag tyckte det tredje fotot var så härligt och fint, han ser verkligen nöjd ut. Tänk om man kunde få sin hund att överhuvudtaget bada tassarna. Vi får väl hoppas vi får fint väder i sommar så vi kan öva lite.

Vilken jättefisk du fångade med kameran där i djupet.

2008-05-21 @ 18:40:59
URL: http://nancyandi.blogg.se/
Postat av: mammakero

ÄH! Jag är ju dum, glömde hälften jag tänkt skriva!
Fin teckning! Mamma hjärtat sväller av lycka!
Härliga bilder på den simmande Puma och det andra oranga...

2008-05-21 @ 18:46:57
URL: http://mammakero.blogg.se
Postat av: MO

Först, tack för tipset ang försäljare i entrén, jag ska nog testa det nästa gång..
Då är det kanske inte försent för Maila heller att lära sig simma, hon är ju åtta år och jag har aldrig sett henne simma, hon är oxå en fotbadare. Vad gullig han är när han simmar där, vilken tur att han upptäckte hur kul det är i badet...kramar

2008-05-21 @ 20:01:19
URL: http://www.medaljongen.blogg.se
Postat av: Dikesgrisen

Kramen är levererad! Åh vad den värmde!!!
Tack snälla du som bryr dig!!!
Om ingen sagt det förut så är du en kvinna som har ett hjärta av guld!!!

Kram...

2008-05-21 @ 21:42:11
URL: http://dikesgrisen.blogg.se
Postat av: Plogflickan

Men se Puma kan simma! Fina bilder som vanligt. Grattis till vinsen, kul när man vinner!

2008-05-21 @ 22:43:38
URL: http://plogflickan.blogg.se/
Postat av: Ann-sofie

Har en schäferhane på 3 år som inte simmar.

Går bara runt vattnet där han bottnar.

Hjälper inte att man kastar pinnar eller bollar, han går inte längre ut.

Går det att lära dom simma måntro?

// Ann-sofie

2008-06-13 @ 12:53:25
URL: http://affib.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0