Äntligen hemma och gnälliga fruar

Jag är snickardotter och snickarfru. Trots det har jag inte fått nog av byggande och tittar mer än gärna  på inredning och byggprogram. Programmet "Bygg Lov" är slut och "Äntligen hemma" tar vid. (Byte, Matte mot Björn).

Maken gnäller, "min (min??) TV går sönder av alla (svordom) byggprogram".
Han fnyser och skakar på huvudet. Jag lägger ibland in en fråga till honom om Martin Timell visar något revolutionerande,
"Visste du det?" Jag tittar frågande på min maken i hopp om att han också lärt sig något nytt.
Blicken jag får till svar, visar att han visste och jag försöker hålla tyst resten av programmet.

Trots allt tittande och trots snickarmaken bor jag i ett, enligt mej, renoveringsobjekt eller snarare renoveringsbehov. Nej, huset rasar inte ihop men jag var lite trött på köksluckorna och sa att jag ville lacka om dem. Det var då det började.

Planeringen blev ett nytt kök. I samma veva byggde vi om det urdåliga luftburna värmesystemet. Till följd blev en riven vägg = stort nytt kök. En ny vägg i det stora vardagsrummet = nytt sovrum till oss och en otapetserad vägg mot vardagsrummet. När jag sa att jag vill sätta igång och spackla den väggen, pekade maken hotfullt på mej och sa att jag inte skulle VÅGA släpa in spacklet i vardagsrummet också. Efter det har jag inte vågat knysta om den väggen. Det är ju föresten inte bara den väggen som behöver målas, utan alla. Pianot döljer det mesta så det är inte så många som tänker på att den är ofärdig. 

Nu har jag ett nytt fint kök och ett fint sovrum.........men sen.
Hallen är i behov av en ny tapet, dessutom finns en väggsnutt där också som är tillbyggd och ofärdig.  Ingen idé säger snickaren. Mattan behöver också bytas så vi tar det senare, för först måste vi fixa badrummet. Jag håller med, badrummet är en 90-talskatastrof. Inga pengar, säger maken, för vi bygger om garaget till Hundtrim. Ja, absolut, visst vill jag ha ett Trim och visst ska vi satsa på det, min framtid, ju. Men tänk vad en ny tapet i hallen skulle kunna piffa upp. Sen har vi tvättstugan som fick sina törnar när den gamla värmehistorien bars ut. Där är liksom......tomt. Ingen tapet, inga lister. Det är ju för (svordom) ingen som ser i tvättstugan, säger maken. Jo, JAG!

Kommentarer
Postat av: My

Hihi känner igen mig! Ser oxå alla byggprogram och vill göra om överallt....skillanden är väl att du är gift med en snickare medans jag är gift men en man som har tummen mitt i handen...:)

2009-04-03 @ 08:57:04
URL: http://myilivet.blogg.se/
Postat av: Lillan

Haha vet exakt vad du pratar om med en egen snickare här hemma!

2009-04-03 @ 10:27:56
URL: http://lillanslilla.blogg.se/
Postat av: mammakero

HAHAHA!! Det var så himla bra berättat att jag var tvungen att läsa det för maken! Skrattade gott och igenkänningsfaktorn var hög!!

Man brukar ju säja att skomakarens barn går utan skor och bagarens barn utan bröd. Då borde följdaktigen snickarens barn (fru) bo i ett renoveringsobjekt... HEHE!!

2009-04-03 @ 12:30:38
URL: http://mammakero.blogg.se/
Postat av: Ulla

Det kan inte alltid lätt att vara en hantverkare. Först jobbar de hela dagarna med det och när de kommer hem så kan de säkert fixa och greja hemma i all oändlighet. Jag och mannen har tummen mitt i handen, så vi får alltid boka in hantverkare. Önskar dig en skön helg!

2009-04-04 @ 07:16:33
URL: http://ulla67.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0