Ibland får man prioritera bort, även fast man inte vill

Jag har kommit upp till 50% och jobbar varje förmiddag. Ibland är det möten och läkarbesök som tar upp en och annan förmiddag men jag räknar in det som arbete, det är så jag ska göra säger de som vill bestämma och jag tycker det verkar klokt.
En och annan hund hinner jag också klippa till.......haha. Jag har ju några vänner som gärna vill ha hjälp med att få sina hundar vackra och då försöker jag att hjälpa till. Lite fritid måste jag ju få ta mig, eller hur? Jag kan ju inte bara vila och vila. Jag funkar inte riktigt så. Om jag har ork så vill jag utnyttja tiden.

I förra veckan gick det undan. Den var väl planerad och jag orkade med allt, även om jag var ganska mör när fredagen kom. Jag orkade till och med, med att fira en 40-åring. Vi gick dit på öppet hus mitt på dagen, inte så mycket folk och inget festande. Jag har nämligen förstått mina begränsningar (tror jag).

Den här veckan har det också varit full fart. Hundar, ungar men inget äppelvin. Jag har till och med tränat en timma på kubben med "bruksfolket". Det finns inte mycket tid över och när ön fick besöks av B-F ville jag naturligtvis hinna träffa henne också. Jag planerade in den enda lediga eftermiddagen till en pratstund över fika. Jag visste att jag antagligen stretchade mina gränser men det fanns ju ingen annan tid.

Visst försökte jag tänja på min ork, mer än vad som var nyttigt. I natt har jag haft en usel natt. Orolig sömn, kliande på armen så jag trodde jag skulle bli galen. När jag hade min jobbigaste stressperiod kliade det på olika ställen så jag krattade sönder mig. Typisk stress symptom?

Nu är jag en klok kvinna och inser mina begränsningar och klockan 03.47 samlade jag mig och beslutade att jag skulle avboka fikamötet. På något sett landande jag och sov lugnt till 05,46.
Idag har jag "klippt till en hund" även fast den är hur snäll som helst, haha och badad har den blivit också. Sen har jag sovit middag som ett litet barn.
Ville inte vakna

Jag är sliten men vid mina sinnes fulla bruk. Ikväll ska tonåringen och pojkvännen, Jo laga middag. Tänk så bra jag har det!

Det känns som en lyx att få vara förnuftig och ta sig ledig tid. Jag lyssnar på min kropp och låter den läka ut. Ändå är jag så otålig och viljan och orken vill inte samarbeta men jag lyssnar på orken (nästan hela tiden).

Kommentarer
Postat av: Lena

Fortsätt att lyssna på din kropp. Det måste jag göra för att må bra. Jag har stresshanterat hos en arbetsterapeut och lärt mig att prioritera.Det har hjälp mig mycket.

Ha det bra

2009-03-26 @ 20:47:03
URL: http://lenasoderberg.bloggl
Postat av: soffie

å du gör helt rätt som lyssnar på dej själv ,det måste du för att må bra.

Vad blev det för gott till mat då,va härligt att få lagad mat som inte du själv gjort,

kram

2009-03-26 @ 21:26:58
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Annica

HEj,

Känner igen mig i dig. Jag har dock "bara" varitsjukskriven sedan i decmber förra året. Då jag till slut kapitulerade. Har en underbar man en son på 1,5 och en dotter på 3,5. Skulle vara skönt att prata med någon som vet hur det är att må så här. Har du någon mailadress? Om du vill får du gärna skriva till mig. Jag har ingen som gått igenom detta. Vore skönt att dela lite tankar bara.



Kram Annica

2009-03-27 @ 10:17:37
URL: http://[email protected]
Postat av: britten

skönt att läsa jag jobbar på att bli lika klok....kram

2009-03-27 @ 12:11:07
URL: http://pyrobritt.blogg.se/
Postat av: My

Ta det lugnt i helgen nu, vila, och klokt av dig att avboka! Kram

2009-03-27 @ 12:22:48
URL: http://myilivet.blogg.se/
Postat av: Malin B

Jag hoppas att du trivs kanonbra på dina förmiddagar! Klokt att lyssna till kroppen.

2009-03-27 @ 13:44:59
URL: http://malinbayard.blogg.se/
Postat av: Malin B

(Det går inte att kommentera uppe hos Orchideerna så jag skriver här!)

Underbart fina blommor, vilka gröna fingrar du har! Jag lyckas bara med sidenvarianterna av Orchidee! ;) Strunta i blomsterspråket, det är mitt stalltips.

Jag rekomenderar dock våffelreceptet, de var smaskiga.

2009-03-27 @ 19:33:06
URL: http://malinbayard.blogg.se/
Postat av: Tonåringen

Mamma, du måste lära dig att stressa ner och det är verkligen här och nu. Då mår så dåligt och det synd utanpå att du inte mår bra när du är helt "uppe i det blå" och har för mycket att tänka på... Jag blir själv helt "upp i de blå" när jag läser ditt det här inlägget, herregud att du bara orkar! Fast grejen är den att du inte egentligen orkar utan du tar dina sista krafter till att orka. Jag älskar dig mamma, men ta det lugnt vill inte falla ner till steg 1 igen =/. Kramkram //Tonåringen.

2009-03-30 @ 08:19:08
URL: http://dottern.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0