Katastrof deckare

Jag har sagt det förr och jag har också blivit grymt besviken förr. Man ska inte se filmatiseringar av sina favorit böcker. Ändå satte jag mig bänkad framför Tv:n i söndagskväll för att se på "Kommissarien och havet". En film som är baserad på Marie Jungstedt bok "Den du inte ser".

Bilden är lånad från bokia.se

Men gud så besviken jag blev. Hur kan man förstöra en så bra bok? Det jag såg på TV4 i söndags är inte ens värd att kallas film. Det är inte manuset i sej som är dåligt utan det är dubbningen och filmningen.  Jag skulle framhäva ett dubbat barnprogram från Danska eller som i det här fallet, Tyska, som ett rent proffsjobb jämfört men filmen i söndags. Lessen TV4, Ni har verkligen misslyckats.
Platserna i filmen överensstämmer inte heller med boken. Då Marie är helt suverän i sitt skrivande att beskriva platser, vet de som varit på platsen att det är just den hon skriver om. Om mordet ska ske i backen upp mot kyrkogården och liket sen ska hittas i en häck intill, kan man inte bara byta ut platsen och låta mordet ske i Visby innerstad. Nej, FY och skäms på TV4. Jag sammanfattar det hela med ett ord "Dynga". Stackars, stackars Marie Jungstdt som fått sina böcker förstörda på det här viset. Har Ni inte läste dem? Gör det!

Kommentarer
Postat av: soffie

tänkte du på att även namnen hade ändrats,Fattar ej att hon gick med på det,men rättigheterna såldes väl till Tyskland men varför ändra på platser å namn på personer å hellre att de översatte med text för guuu så dåligt det blev,

Nej jag ska ej se de andra,

Men böckerna tycker jag är sååå bra

2009-09-15 @ 16:57:42
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: JennyPenny

Fast det är inte tv4 man ska hänga riktigt, utan det här är en tysk filmatisering, baserad på hennes böcker, men hon har själv varit med och skrivit om manus har jag för mig. Filmerna är för tysk tv och tysk publik och tv4 blev intresserad eftersom intresset för hennes böcker är stort här hemma och köpte in det, men de har inte riktigt kommunicerat i sin reklam att de är ganska annorlunda. Så det är ju hon själv som gått med på att det ändras för att fungera bättre i tysk tv.

2009-09-15 @ 19:50:38
Postat av: ejmis

Jag har inte hört en enda som gillade programmet...har det inspelat och ska ändå ge det en chans.

2009-09-16 @ 20:33:07
URL: http://ejmis.blogg.se/
Postat av: Maud

hej, kan bara hålla med...så mycket som inte stämmer ju! dåligt e va de e. kramar

2009-10-07 @ 13:54:54
URL: http://maudsanglar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0