Valborg har inte namnsdag idag.

Ute skiner solen och ikväll ska våren eldas in. Min mamma har namnsdag imorgon. Hon heter Valborg i ett av sina många andranamn. Visste Ni att Valborg har namnsdag på just första Maj och inte på Valborgsmäss. Lite konstigt tycker jag. Varför det är så har jag ingen aning om och tänker inte ta reda på heller. Det finns väsentligare saker att bry sig om tycker jag. Men lite undra jag faktiskt. Någon som vet?

En annan oväsentlig fråga är, varför vi har andra namn? Är det för att vi ska kunna fira namnsdag många gånger eller är det för att man behöver ett andranamn i fall man tappar bort det första?
Jag heter Magdalena i andra namn, har bara ett andra, totalt två alltså och det räcker så bra. Jag har aldrig behövt använda det andra och det första räcker så bra. Har Ni fått några roliga andranamn?

Kommentarer
Postat av: Camillasrum

Jag har ingen aning om varför det är så, men man kan ju undra ;-) Själv fyller jag år på Magdalena-dagen :-) Men heter Maria i andra namn...Önskar dig en skön valborg! Kram

2011-04-30 @ 15:31:10
URL: http://camillasrum.blogspot.com
Postat av: mammakero

Förr använde man båda namnen när man tilltalades. Ända fram till 1800-talet. Så Anna Margareta blev Anna-Greta i tal. Maria Magdalena blev Malena osv.

Det var så vi fick dubbelnamnen som var så vanliga på 40-talet och framåt!

Själv heter jag Elisabeth, så jag hade nog blivit kallad Maja-Lisa förr...

Ha en underbar Valborgsmäss!

2011-04-30 @ 19:50:05
URL: http://mammakero.blogg.se/
Postat av: Malin B

Jag blev 39 år innan jag fick nytta av mina andranamn!

De behövs när någon på företaget har exakt samma namn som sig själv. ;)

Tänk att jag äntligen fick svar på "gåtan". Fniss!

Anna Maria är mina andranamn så jag fick .am. i min mailadress på jobbet.

2011-05-01 @ 17:34:29
URL: http://malinbs.blogg.se/
Postat av: Susihus

Härliga funderingar, vet inte varför man har ett andra namn. som tur är har jag bara ett namn extra och inte flera som vissa kan ha...bara jobbigt när man ska fylla i blanketter etc ;)

Må bäst

Kram kram

2011-05-01 @ 18:31:14
URL: http://susihus.blogg.se/
Postat av: Marie

Min mamma hette Valborg och bara det. Hon tyckte väl inte speciellt mycket om det heller som ung och kallades Giggi eller Kickan av morfar. Eftersom hon (och även hennes två systrar) bara fått ett namn så fick jag och min bror TRE vardera.



Vi har inte heller haft någon användning för de två extra och har inte heller haft några bekymmer med våra tilltalsnamn. I så fall hade vi ju enkelt kunnat byta ifall vi tyckte någon av de andra var bättre. Det är ju enklare (och billigare) än att lägga till ett nytt.



Det är ju ganska lätt idag, men förr var det nog näst intill omöjligt. Det kanske var en anledning till att man gav flera namn - vad vet jag.



Må gott i vårsolen! Kram Marie

2011-05-01 @ 23:18:44
URL: http://www.eirams.com
Postat av: Din dotter

Jadu mamma, du gav mig Sandra... Varför då egentligen? :D

2011-05-02 @ 11:53:10
URL: http://tegelstenenochjag.blogg.se/
Postat av: britten

jaa det är lite roligt detta med namn och namns betydelse..jag heter Elisabet i andra namn..som min mor och min mormor och min systerdotter och om jag inte minns fel så hette min mormorsmor också elisabet

2011-05-04 @ 16:21:23
Postat av: soffie

hoppas allt är bra med dej och du njuter av det underbara vädret:)

kram

2011-05-08 @ 21:08:08
URL: http://soffie69.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0