Slovakien fanns inte när jag gick i skolan

Tolvåringen går i sexan. Hur jobbigt kan det vara för en mamma? Ja det ska jag berätta nu.
Läxorna haglar och jag har det jobbigt som det är med engelskan som hon vill ha hjälp med ibland. Jag är urusel på engelska och har en gång försökt att göra något åt det men....nej, det blev inget bättre. Jag klara mig hjälpligt utomlands bara jag håller mig till orter där befolkningen är lika dålig på språket som jag. Erkänt!

Men nu var det inte engelska läxan det gällde. Den här gången var det geografi. Phu, har jag någonsin varit intresserad? Inte mycket och jag har ändå lyckats bli 44 år. Bra jobbat tycker jag. Nu behöver hon hjälp med förhör på Europa, den lilla tolvåringen. Vet Ni vad huvudstaden i Slovakien heter?

Öh, öh, öh! Ni får inte googla!

Sen ska Ni också pricka in den på kartan och vart huvudstaden ligger.
Man kan fråga sig varför? Jag tycker det räcker med Tyskland och Frankrike och några till.

Summa sumarum, eller vad det heter. Jag är bra på mycket annant.


Kommentarer
Postat av: Birgitta och Isak

ja, du är jättebra på mycket annat, men tyvärr så förföljer skolkunskaperna en i livet. Fördelen är att du nu vet var de nya länderna ligger medan vi andra inte har en aning.

2011-10-18 @ 08:09:20
URL: http://www.kamelens.se/blog
Postat av: mo

Haha, skönt att höra att det finns fler som tycker det är knepigt att hjälpa till med läxorna ibland...Dottern har lärt sig att det inte är någon idé att fråga mig om hjälp när det gäller matte..Jag är urkass på det, men som du säger, jag är nog bra på många andra saker....

Kramar

2011-10-18 @ 17:44:28
URL: http://medaljongen.blogg.se/
Postat av: mammakero

Just Slovakien tycker jag inte är svår, men när dottern skulle kunna Azerbadhjans huvudstad bland annat så var jag helt lost. De utbrytarländerna från forna Sovjet, fanns inte heller på min tid... Vissa namn var jättesvåra...

2011-10-18 @ 19:15:06
URL: http://mammakero.blogg.se/
Postat av: Malin B

Jag trodde att geografi var just det du skriver, länder, huvudstäder, blindkartor osv. (Fast jag håller med dig totalt i ditt resonemang, var så säker!!!) När det kom hemdragandes geografiläxor från gymnasiet nu så kändes det som om det inte var geografi. Fick kolla på framsidan flera gånger. ;)

Mitt råd där fick bli att de fick be läraren ta ytterligare en genomgång. Host och harkel.

2011-10-19 @ 19:18:56
URL: http://malinbs.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0