Det var något jag tänkte på, men vad?

Jag hade ett så bra uppslag. Ni vet, Yes, det ska jag skriva om!
Jag lämnade det någonstans och vet inte vart. Skyller på tröttheten. Hjärnan hänger liksom inte med.

Vi fortsätter väl att skriva om Insulin och pumpar i stället. Ni som inte hänger med hänvisas till föregående inlägg.  
Jag har ju fått några frågor så det passar ju att ge svar.

Mammakero frågade om vi ställer om doserna för vår tolvåring ofta? Ja, vi ställer om hela tiden beroende på vad som stoppas i munnen. Men man lär sig. Äpple=1,5Eh, bulle och kakor hos mormor=3,5Eh, eller oftast mer. Men ska hon sen sporta eller röra på sig på annat sett, får man ta hänsyn till att det kommer att gå åt en del kolhydrater.  Att hon står i början av sin pubertet gör att hormonerna i kroppen rör en del på sig och det påverkar också blodsockret (berg och dalbana och värre blir det). Även när man blir nervös eller stressad flyger blodsockret i höjden. I våra friska kroppar tar buksportkörteln hand om det hela och sänder Insulin efter behov men i en diabetessjuk kropp måste man reglera det utifrån.

En hel vetenskap men som sagt, man lär sig och jag som mamma är expert på min dotters kropp.

Kommentarer
Postat av: mammakero

Tack för svaret, egentligen är det fantastiskt att man KAN styra utifrån. Kroppen är ju en så komplicierad mekanism.

Har du mycket för dej nu, med klippningar av hundar och sånt?

2011-09-06 @ 06:56:31
URL: http://mammakero.blogg.se/
Postat av: Birgitta och Isak

är så imponerad av dig och tjejen!

2011-09-06 @ 07:59:26
URL: http://www.kamelens.se/blog
Postat av: mo

Jamen så är det ju, man känner sina egna barn bäst, men det verkar otroligt jobbigt, men du verkar ha full koll...

Mm, inte dumt med blåbärspaj...jag har frysen full av blåbär o björnbär så det får kanske bli en paj i helgen, kramar

2011-09-06 @ 12:49:05
URL: http://medaljongen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0