Diabetes typ 1

När tolvåringens satte Insulinpump hade vi en jobbig period med mycket provtagning. Även på nätterna måste blodsockernivån kollas. Det innebar att jag sov men mobilen, ställd på larm, under huvudkudden. Vissa nätter vacklade jag upp och var mer död än levande.


Insulinpums som hjälper till att dosera insulin så att man lipper ta sprutor. (Hm, enkelt beskrivet).

Nu har det mesta stabiliserats och det behövs inte så många prov. Men vissa kvällar äter hon lite senare eller äter onyttiga saker. Helgerna är sådana tillfällen. Godis vid tv:n och insulinintag sent. Två timmar efter intaget kan man förvissa sig om att det blev rätt mängd, eller så får man spä på. Får hon i stället för mycket insulin blir hon "låg". Är hon då vaken, känner hon det, men om hon sover är det värre. Att bli låg är farligt och kan gå riktigt galet om det vill sig illa, i alla fall i sömnen. Det får inte hända helt enkelt.


Blodsocker mätare för att kontrollera nivån med en liten droppe blod.

Låg kan hon också bli om hon gjort av med mycket kolhydrater. Sportat eller varit i farten med mycket aktiviteter. Ikväll är en sådan kväll. Vi har varit på kurs och åt middag tidigt. Varje rubbning gör att också hon och blodsockret rubbas. Sen när vi kom hem åt hon lite frukt senare än vanligt. Mat + aktivitet. Då vet man aldrig vart blodsockret tar vägen. Så här sitter jag och väntar på att tiden ska gå så att det snart blir dags att ta ett prov på min sovande dotter. Ingen idé att lägga sig för jag måste ju snart upp. Sen får vi hålla tummarna för att det ligger bra. Att vi förhandlat fram rätt insulindos till just detta tillfälle. Är det inte bra måste jag ju upp och ta ett nytt prov snart igen. Är det okej, då för jag sova HELA natten. Lyx!


Säng att sova i hela natten, om man har tur.

Jag är inte ensamstående men att hålla koll på blodsockret är inte min mans starkaste sida. Att dela på bördan är ingen bra idé. Man måste ju veta vad och hur man hanterade situationen innan. Han är bra på annat och det får jag trösta mig med.

Kommentarer
Postat av: Birgitta

kramar

2012-04-25 @ 07:36:17
URL: http://www.kamelens.se/blog
Postat av: Kitty

Va skulle man göra utan sin mamma!!!!

2012-04-25 @ 19:50:17
URL: http://kittty.bloggplatsen.se
Postat av: Anonym

varnar den om det blir lågt? hoppas det snart blir stabilare så ni kan få ro på nätterna, kramen till dej och din dotter

2012-04-25 @ 21:34:17
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: mo

Usch vad oroligt. Tur att man får ork till att ta itu med jobbiga saker när det gäller ens barn, för det får man ju. Hoppas hon mår bra i alla fall.

Tack för kommentaren hos mig, du vet ju verkligen vad du talar om som har gått igenom samma sak...jobbigt o väldigt ledsamt, kramar på dig

2012-04-26 @ 19:30:07
URL: http://medaljongen.blogg.se/
Postat av: Malin B

Det är sannerligen mycket att tänka på med det där blodsockret! Jag anar att det skulle vara samma taktik och uppdelning "med kollen" om det skulle behövas i denna familj...

Jag håller tummarna för att ni får många nätter med hel nattsömn!!!

2012-04-27 @ 17:27:03
URL: http://malinbs.blogg.se/
Postat av: Camillasrum

Ja vi mammor...vi tar nog på oss extra ansvar för våra barn många gånger...kram!

2012-04-27 @ 19:06:32
URL: http://camillasrum.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0