Musslor åt fanders

Ofta tänker jag att "det ska jag skriva om i bloggen" , sen är det borta. Vad var det jag tänkte? Det kommer väl tillbaka får vi hoppas. Just nu får Ni klara Er utan mitt uppslag för jag minns inte vad det var.

Vi har matkasse denna vecka. Varannan vecka hämtar vi en färdig packad kasse, eller två, hos en Ica-handlare. Där finns recept på fem rätter komplett med ingredienser så det är bara hem och ställa sig vid spisen.

MUSSLOR!!!! Aldrig i livet. Inte en chans att jag lagar det. Ännu mindre chans att jag eller någon annan i familjen äter det. Därför gav jag snabbt bort paketet med musslorna. Vill inte ens ha hem eländet.

Däremot kan jag varmt rekommendera detta!!
Mmmm så himla gott.


Pork teriyaki med rostad broccoli, sesam och kimchi 

Ingredienser

Sås

Kimchi

Gör så här

 

  1. Koka nudlarna enligt anvisningen på förpackningen.
  2. Sås: Koka ingredienserna till såsen ett par minuter och red av med Maizena.
  3. Kimchi: Strimla kålen och blanda med sambal oelek, limesaft, olja, salt och peppar.
  4. Strimla löken och skär broccolin i små buketter.
  5. Stek köttet i en het panna i oljan tills det fått fi n färg, lägg i broccolin och sist löken.
  6. Hällll på såsen och koka någon minut.
  7. Strö sesamfröna på köttet och servera med nudlarna och kimchi.

För alla

Läs noga ingrediensförteckningen på buljongen/fonden. I övrigt är rätten fri från laktos och mjölkprotein.
Gör glutenfri: Byt ut äggnudlarna mot ris- eller glasnudlar.
Gör äggfri: Byt ut äggnudlarna mot ris- eller glasnudlar.

 

Tips

Blir det för starkt kan mängden sambal oelek minskas och så kan den som önskar fylla på vid bordet.

Rosta sesamfröna i en torr stekpanna för att få en nötigare smak.


Kommentarer
Postat av: mammakero

ÅÅ som jag längtat efter att få reda på något om matkassarna! Är så nyfiken på hur du och alla i din familj tycker det är, om det är lätt att laga till trots att du kanske oftast aldrig lagat liknande tidigare, överraskningar både till det bättre och sämre och om du fått nya favoriträtter. Du säjer att påsarna är färdigpackade, var hämtar du dem då, i kassan och får du en tid när du kan hämta dem? Eller får ni dem hemlevererade? Ja, kort sagt, jag är nyfiken på allt som rör livet med matkassarna!

2012-03-29 @ 08:59:05
URL: http://mammakero.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0