Övningskörning

Att vara handledare, att sitta bredvid alltså, åt någon som övningskör är idag en hel vetenskap. Man ska gå kurs och skriva på en massa papper. Alltsammans kostar så klart pengar men sen kan man sätta sin 16-åring vid ratten och åka med. På kursen för "blivande handledare" fick vi med oss en massa information och handledarbok i bagaget. Kursledaren sa också en massa kloka saker och däribland en speciell sak som fastnade i mitt minne. Han sa, "ungdomarna kör inte som Ni säger, de kör som Ni gör". Jo, det är helt sant, så är det. Alltså måste jag börja köra så som jag vill att tonåringen ska köra. Med rätt hastighet in i en rondell = snigelfart. HÅLLA hastigheten ÖVERALLT!! Men det är lugnt, jag kör oftast lagligt men man får sig en tankeställare, faktiskt.

I kväll ville tonåringen att bilen skulle rulla ut till Roma. Där bor J. Pratas mycket om J just nu. "J sa att........", "J vill också........", " vet du mamma, va J gör...............", " mamma, J:s mamman hon............", " hemma hos J, där..............", "ÅHHH, sms av J".
Hur som, jag erbjöd mig att köra och när vi står i hallen och klär på oss frågar plötsligt 8-åringen, "Ska hon köra?" utan att vänta på svar säger hon " då stannar jag hemma".
Jag tycker att tonåringen sköter sig bra vid ratten men då ringer kursledarens ord i mitt huvud, "de kör som Ni kör". Undrar om det hänger ihop på något sett?


Kommentarer
Postat av: Emma

hahaha,det är faktiskt sant. övningskörare kör som sina föräldrar. kommer jag ihåg...när jag övningskörde. jag vet att jag kör som min mor...=) ha en bra fortsatt kväll

2007-11-24 @ 22:27:19
URL: http://thabojan.blogg.se
Postat av: Birgitta

Förstår precis. När dottern tog över ratten så började hennes hund gnälla. Varje gång!! Snacka om förtroende ;)

2007-11-25 @ 08:39:19
URL: http://www.kamelens.se/blog
Postat av: Kitty

Hehe ja nu får du se till att vara en bra förebild ;) Kramar!

2007-11-25 @ 12:10:07
URL: http://web.comhem.se/rindistexas
Postat av: Mariell Dahlström

pappa ville helelr aldrig åka men mig.. när vi skulle nån stans hela familjen ville han alltid köra... men ibland övertalade mamma honom att jag skulle göra, då satte han sig BAK!! jag övningskörde med honom kanske 2ggr.. föresten e de samma sak ännu.. fast jag har körkort.. hur skall jag tolka det? heheh...

det blir säkert bra! mickan e säkert jätte duktig bakom ratten!!
Kram

2007-11-25 @ 13:17:22
Postat av: Mikka , dotter till mamma Pernilla ^^ <3

Haha ! Mamma jag är duktig ^^
Det är du som INTE kan köra ju ? Det är du som inte kan hålla rätt hastighet ? Och det är du som bromsar in PRECIS vid skylltden när det står 50 och det har varit 70 . Men till mig säger du att jag ska stoppa innan och sedan rulla ner i 50i? Hahahah!!! Klart jag gör som du ^^ förebild och min idol är ju du ?

2007-11-26 @ 00:58:33
URL: http://dottern.blogg.se
Postat av: JennyPenny

Minns kära syster yster som fällde någon kommentar om mitt övningskörande för sisådär 15 årsedan, "måste hon köra hela djävla tiden, man får ju aldrig sitta fram ju". ;-)

2007-11-26 @ 14:20:01
Postat av: Marie Nylander

Hej Pernilla!
Upptäckte din blogg för ett tag sedan - du är verkligen flitig med fingrarna. Hoppas att du mår bättre och bättre efterhand, har förstått att du haft det otroligt TUFFT.

Vad gäller övningskörning så har jag aldrig varit övnings-/handledare, men kan återge lite av hur det var när jag själv skulle börja köra.
Min kära mor sa: Vi kan aldrig övningsköra du och jag - har vi aldrig varit ovänner förr så blir vi det då. Vi körde många timmar tillsammans!
Min far sa: kör några lektioner på körskolan, så kan vi köra tillsammans sen. Då vet jag att du kan något i alla fall! Snällt va? Även han och jag körde en del. Det blev körkort för min del också och det blir det garanterat för Mickan också.

Kram Marie

2007-11-29 @ 17:51:52
URL: http://www.eirams.com
Postat av: Basselito .

Åhh , sköter hon sig? Eller kör hon sönder Gotland? ;)

2008-02-20 @ 20:38:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0