Va då datanörd?

Min tonårsdotter kallar mig "datanörd". Fattar inte vad det betyder och har försökt att slå upp ordet, men det finns inte med i svenska ordlistan. Ville ha en klok förklaring och det enda hon sa var " A men shit, du é ju beroende, NÖRD".

Det är väl föräldrarna som ska säga så till sina barn, inte tvärtom? Hon är Nörd hon också, så det så.

Har avlagt mina två tjänstetimmar och är på väg ut på promenad. Kommer inte riktigt till skott men snart ska jag gå, ska bara skriva lite först.
Men innan jag började skriva bloggade jag runt lite i kvarteren.

En har bytt till snygga nya gardiner. Det skull jag också ha behövt. Men att hänga upp de gamla vanliga är inte så kul. Skulle också vilja köpt nya.

Bloggar vidare och läser om en som färgat håret. Snyggt blev det och mina tankar går paketet i badrumsskåpet. Kan inte ha utslaget hår för randen i botten är så påtagligt grå. Skulle också ha färgat mitt hår.

Klickar vidare och där får jag se ett jättesnyggt duschdraperi. Åh, vårt är helt äckligt i nedre kanten, skulle också vilja ha ett nytt. En annan dag kanske?

Nej, hur var det nu? Ut och gå, hette det va?
Tror att jag ska ta en tur till Tofta strand idag. Solen skiner och det är nästan vår i luften. Jag ska ta med kameran och försöka fånga den friska (kalla) havsvinden.

Kommentarer
Postat av: Malinbayard

Målarlådan, DEN klubben ansöker jag genast om medlemskap i!
Det känns som du vore en självklar sekreterare där, gillar verkligen din skrivarstil! :)
Jag skulle GÄRNA gå ut och gå med dig. Här är det grått som jag vet inte vad.
Har du gogglat på "nörd" då? Det brukar jag fixa många krux med.

Ps. KUL med länk!!!Ds

2008-01-29 @ 13:28:22
URL: http://malinbayard.blogg.se
Postat av: Matte

Hej och hå... Jo mysa är så underbart, nopp har endast mina små älsklingar som jag myser och gosar med... Vi unnade oss en sovmorgon i morse, jobbar ju annars som en tok när barnen inte är hemma!
Så hur gick det för dig och din arbetsträning? bra hoppas jag i alla fall. Burr Tofta är inte så fint och varmt som det är på sommaren nu va, vi har i alla fall en s......t väder ute suck! Ha en mycket bra dag!.

2008-01-29 @ 15:33:25
URL: http://hakansson.blogg.se
Postat av: JennyPenny (Solnabon)

"Bloggar i kvarteret" Är det ett uttryck för att läsa bloggar hos vänner det eller? ;-)

Och ja, det känns bra att vara nöjd även om det inte gick som jag ville. För jag har faktiskt ingen anledning till att inte vara nöjd, man måste bara sätta saker och ting i rätt perspektiv ibland.

2008-01-29 @ 16:00:11
URL: http://jpsfilosoferande.blogg.se
Postat av: Tonåringen

Datanörd används ibland som en nedsättande benämning för personer som är mycket intresserade av datorer.

"Förr", innan alla skaffade dator var alla datorägare mer eller mindre datornördar, oavsett vad man använde datorn till. Men nu när i stort sett alla använder dator hemma eller på jobbet har betydelsen mer ändrats till att någon har ett stort intresse av datorn i sig, och ägnar mycket tid åt operativsystemets uppbyggnad, hårdvara, alltid ha senaste versioner av program etc. Gamers kan väl också ibland betcknas som datornördar, medan någon som kanske jobbar dygnet runt med musik eller grafik på datorn sällan kallas datornördar. Linux är ett typiskt "nördoperativsystem" (finns givetvis andra applikationer också) som ger stora möjligheter att trixa, dona och tweaka med inställningar och få sig "total kontroll" över datorn, medan användare som "bara vill använda" datorn vanligtvis föredrar MacOS eller Windows.

2008-01-29 @ 16:41:47
URL: http://dottern.blogg.se
Postat av: MO

Haha, du är för roligt du, visst har vi väl blivit lite datanördar...i alla fall jag, bloggen är ett fördärv, hihi...Jag har alltid varnat ungarna för att bli sådana där datanördar, o vem sitter vid datorn nu....minst lika länge som ungarna??? Många kramar

2008-01-29 @ 18:00:31
URL: http://www.medaljongen.blogg.se
Postat av: Ulla

Blev det någon promenad? Nyfiken på dina bilder i så fall.

2008-01-29 @ 19:47:18
Postat av: JennyPenny (Solnabon)

Hörru Tonåringen, skriver du uppsatts om begreppet eller? ;-) Så sakligt och informativt så.

2008-01-30 @ 10:03:30
URL: http://jpsfilosoferande.blogg.se
Postat av: Pernilla Hellqvist

Jätteskoj att du bloggar! Har följt din blogg ett bra tag nu och det är jätteintressant att läsa vad du skriver. Fortsätt med det! Kram, Pernilla

2008-01-30 @ 22:12:50
URL: http://www.pernillahellqvist.tjejsajten.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0