Amaryllis utan knopp


Min (vår) tvättstuga är första eller sista anhalten för mina blommor. "Sista anhalten" om de håller på att dö, men ändå inte är tillräckligt illa behandlade för att kastas. Jag kanske vill ge dem en sista chans och då hamnar de i tvättstugans fönster. Ibland kommer de tillbaka från rehabiliteringen, men det händer också att de slutar på bårhuset (komposten).

Just nu står fyra Amaryllis lökar där på "första anhalten". Jag väntar tåligt på att de ska utveckla sina storhetsdagar. Eller om det är de som är tåliga och väntar?

En av lökarna glömde jag utomhus men räddade den i sista stund innan frosten. Något våt jord i krukan, kan jag nämna, som var full av höstregn men löken var fast och fin. Tvättstugan nästa!

När jag för några dagar sen såg något grönt i lökens mitt, var jag övertygad om att det var en knopp. Ack så man kan bedra sig. Nu har två, i och för sej gröna blad, visat sig, men jag vill inte ha blad. Jag vill ha KNOPP!

Och de andra tre? Inte ett liv.


Kommentarer
Postat av: britten

ja visst vill man ha knopp....problemet med mina amaryllsiar är att det säger bara pang..så är dom jättelånga.så slår dom ut och sen pang..har dom blommat färdigt..vet inte vad jag gör fel...

2010-12-12 @ 17:07:58
URL: http://glitteroga.blogg.se/
Postat av: mammakero

HAHAHA!! Jag har oxå ett fönster, som jag kallar förvisningsfönstret. När blommorna är på fallrepet åker de dit. Kommer de in i en andra andning, så får de komma tillbaka.

Amaryllis har jag aldrig fått att blomma om. Så de lökarna åker ut tillsammans med blomdelarna på komposten.

2010-12-12 @ 18:51:56
URL: http://mammakero.blogg.se/
Postat av: Susihus

Haha jag har gjort så oxå men sen tröttnade jag på dessa amaryllislökar. Tålamod är inte min största last hihi. Så numera köper jag snittamaryllis =)

Men jag har faktiskt lyckats med 2 orkidéer som jag har fått till att blomma om ett par gånger nu.

Lycka till

Kram

2010-12-14 @ 09:15:41
URL: http://susihus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0