Snål? Knappast!

Jag skulle för ett tag sen besöka en vän. Brukar alltid ta med en blomma eller något roligt. Hon är sjuk och jag vet att så lita kan glädja henne, som en liten men obetydlig present eller tulpan. Men den här gången hade jag bestämt mig för att inget köpa. Jag skulle trimma ena av hennes hundar och tänkte att det kunde räcka som "gåva". Men när jag sitter i bilen på väg till henne ångrar jag mig och tänker att jag ska svänga förbi blomaffären och köpa en bukett tulpaner. Vet att hon älskar tulpaner så jag kan helt enkelt inte låta bli och så kostar det ju så lite, trodde jag.
Men väl i affären visar det sig att tulpanerna inte är så där jätte fina. De hade, på sin höjd 4 dagar kvar innan de var vissna. Dessutom ska de ha 59 kr för 10 stycken. Hutlöst! Man kan ju köpa finare på ICA för 39 eller ännu billigare. Nu blev jag lite snål. Säger högt till expediten att jag tycker det är dyrt. Hon snörper lite på munnen och börjar prata om kvalité på blommorna, men jag lyssnar inte.
I fönstret står jätte fina orkidéer för 150 kr. Jag avbryter hennes försvarstal och säger att jag tar en orkidé i stället. Hon sätter nästa i halsen och ler sen ända upp till hårfästet. " Jaha, jo, ok. Det blir ju kanske lite mer för pengarna" säger hon stammande.
Just det, mer för pengarna, var det. Slår vi ut priset per blomma så får vi nog mycket mer för pengarna. Dessutom gillar min vän orkidéer också.

Nu i efterhand vet jag att kvalitén på blommorna inte var så bra. Orkidén tappade sina knoppar efter bara två dagar. Men ni ska veta att det går att reklamera även blommor. Hoppas att den nya orkidén ännu är fin.


Kommentarer
Postat av: britten

Jag blir lite full i skratt när jag läser det du skriver , för jaghar varit med om i stort sagt exakt samma sak och en snorkig expedit...

ha en riktigt bra dag !

2008-02-09 @ 13:04:20
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: Åsa

förra julen fick jag en "fin" orkide av min mamma från en "fin blomster affär vid Fridhemstorget här i Malmö. Blomman var svindyr med tre stänglar. Efter ca en vecka började alla blommor att bli gula och blomman säckade ihop. Efter som jag har haft ganska många orikder så var jag hur dom ska skötas så jag gick tillbaka till affären för att reklamera blomman och trodde att jag skulle få en ny. Nähä, han menade att jag hade misköt den och det blev ingen ny blomma där inte. Vad som "triggade" min ilska var att han var så jäv. arrogant.
Det hela slutade med att jag stod och skrek i affären och skulle kunna slå i sönder allt i affären (men det gjorde jag inte).
Barnen stod utanför med stora ögon och tittade. Efteråt kände jag mig "skit att jag sänkte mig till sandlåda nivån" för en Orkide för 350 kr. men arg var jag och har aldrig mer handlat i affären.
Så ibland är det inte så lätt att reklamera blommor. Ord står mot ord.

2008-02-09 @ 17:04:15
URL: http://www.galanthus.blogg.se
Postat av: MaryChamberlain

Jag har aldrig försökt reklamera en blomma... Fast besviken har jag varit några gånger. Då har det handlat om rosor. De är svindyrt styckepris, och nickar nästan alltid efter 3 dagar. Förr så hann de åtminstone slå ut helt innan de nickade, det gör de inte nu...

2008-02-10 @ 13:58:24
URL: http://mammakero.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0