Barbara

I elvaåringens skolan har de ett ämne som de kallar "elevens val". Det är precis som det låter, att eleven själv har en valmöjlighet ett par gånger per termin att välja olika ämnen. Just nu har elvaåringen något som kallas rytm och musik, tror jag.

Förra veckan kom hon hem och berättade att de lyssnat på Robert Broberg. Båtlåt och många andra och hon tyckte det var mycket roligt. Sen skulle hon visa mig en låt som hon tyckte var "jätte häftig". Uppblåsbara Barbara!

Hur tänkte deras lärare nu? Jag sa inget utan hon fick lyssna och sjunga så mycket hon ville även om texten kanske inte är anpassad för barn. Eller den är i alla fall inte passande för att sjungas av barn.

I förrgår satt hon om Reservbarnet i köket och Uppblåsbara Barbara dånade ur högtalarna. Då säger Reservbarnet, "vad är en upplåsbar Baraba?"

Min elvaåring svara, "äh, jag vet inte".

Sen var den saken ur världen, hoppas jag. För visst kan jag förklara att det är en uppblåsbar docka men jag tänker då inte förklara vad den kan användas till.


Kommentarer
Postat av: sweetmama

Ja det finns ju ett antal texter som inte är lämpade för barn men lyckas nå framändå.



Gravtest som visar fel har jag själv varit med om. Jag var i tredje månad och då skickade man blodprov som visade possitivt. Ung var jag också så att det pratas finns ingen tvekan om.

2010-12-02 @ 20:01:28
URL: http://sweetmama.blogg.se/
Postat av: soffie

haha Robban han kan han,

ha en mysig fredag imorrn

2010-12-02 @ 21:56:08
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: mammakero

Fnissar, jag skulle nog inte heller vilja förklara vad en uppblåsbar Barbara är... för elvaåringar.

Härligt i alla fall att de upptäcker en man som är en fantastisk ordkonstnär! Den första mening som ramlade in i huvudet på mej när jag skrev ordkonstnär blev:

"I mitt galleri finns det inga galler i.."

2010-12-03 @ 10:17:40
URL: http://mammakero.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0