Slädhundar

På vår vecka i Åre åkte jag, tioåringen och svärmor till en slädhundsgård. Det var en kall och vacker morgon och vi såg fram emot att få åka ut i skogen med hundarna.
I väntan på att få komma iväg.

Familjen var i full färd med att spänna för alla hundar. Fem slädar gjordes färdiga medan vi turister stod och stampade i snön.
Hundarna vill komma iväg.

Ett öronbedövande ylande och skällande fyllde den kalla luften. Hundarna drog och slet för att få komma iväg.
Full fart framåt.

Sen bar det av. Solen kämpade sig sakta över bergstopparna men strålarna orkade inte värma våra frusna fötter. Det gjorde inte något att det var kalla för den vackra vyn var förtrollande och vi glömde kylan.
Vila

Efter en timma längtade vi efter att få röra på oss för att få igång värmen i kroppen igen. Vi hade under färden fått veta att det fanns hela femton löptikar på gården. Hanhundarnas ylande fick en förklaring.
Vackert så det tog andan ur en.

Färden tog slut vid en liten koja där vi fick gå in och värma oss och dricka en kopp kaffe.
Kaffepaus

Att åka hundsläde är något jag längtat efter. Jag var naturligtvis mest fascinerad av hur föraren med lätthet styrde sina åtta hundar med enkla kommandon. Höger, vänster, framåt och stopp. Det var dyrt för plånboken, men det var det värt.

Kommentarer
Postat av: sweetmama

Men vad mysigt att åka hundspann det var länge sen jag gjorde.

Ser ut som ni haft det jättebra ;o)

2010-01-19 @ 11:46:37
URL: http://sweetmama.blogg.se/
Postat av: JennyPenny

Har åkt två gånger, skulle gladeligen åka igen, det är så häftigt.Precis som du säger, hur lätt de styr hundarna, se sampelet inom flocken.

2010-01-19 @ 14:39:56
Postat av: mammakero

Under mina ungdomsår bodde jag i Norrbotten och en vänfamilj hade draghundar. Då åkte vi hundspann flera gånger under säsongen! Och jag skulle gladeligen göra det igen, för den känslan är obeskrivlig, att höra knarret ur seldonen, hundarnas ivriga skällande, medarna mot snön och föraren som ger direktiv! För att inte glömma renfällarna och solen mot snön... Varje gång jag satt nedbäddad bakom hundarna tänkte jag på hur starka de måste vara som drog 3 fullvuxna på släden... De är ju inte så stora Sibirien Huskies...

2010-01-19 @ 17:30:59
URL: http://mammakero.blogg.se/
Postat av: mammakero

Äsch, jag glömde skriva att bilderna var jättefina!

2010-01-19 @ 17:32:50
URL: http://mammakero.blogg.se/
Postat av: Ulla

Hej Pernilla! Nu är det ju bestämt att vi ska komma till Gotland en vecka i sommar. Du som känner ön kanske kan maila mig platser, restauranger och annat som du tycker man bör ha sett innan man åker därifrån

2010-01-19 @ 19:52:20
URL: http://ulla67.blogg.se/
Postat av: ejmis

Någon gång i livet ska jag också åka efter ett hundspannn =)

2010-01-19 @ 20:50:59
URL: http://ejmis.blogg.se/
Postat av: Ulla

Sv: Vi har bilen med så det är bara att skriva på om dina smultronställen och då framför allt det med naturtema. Du vet jag gillar att fota

2010-01-20 @ 06:24:33
URL: http://ulla67.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0