Degigt

Idag har jag köpt färdig pepparkaksdeg på Ica. Jag hade inte tänkt baka pepparkakor med den........Vad hade jag tänkt göra då? Kleta ut den på golvet?

Alltså, jag hade inte tänkt baka kakor som vi ska ÄTA, utan baka pepparkakshus med den. Just därför spelade det inte någon roll vilken sort det var på degen. En lokal bagare här på Gotland brukar ha deg i affärerna som är hur god och bra som helst men nu spelade det alltså ingen roll.
Vår lokala Ica affär hade bara en sort, Gille och jag norpade två deglimpor och stoppade i korgen. När jag kommer fram till kassan får jag se "bäst före datumet". Bäst före 110406!!
Hur kan det vara möjligt att en färsk deg kan hålla sig i fyra månader? Vad är det i den degen, krut ägg och konserveringsmedel?

Nu ska vi inte baka kakor av degen och det är jag faktiskt väldigt glad för. Men Gille har ju massor av färdigbakade pepparkakor som de säljer i burkar. Nu undrar jag stilla, om det är samma deg de bakar dessa kakor av? Har den i så fall legat och väntat på ut baket i fyra månader?

Pepparkakshus från 2008
Husbygge från 2008


Kommentarer
Postat av: mammakero

Ja, det är verkligen lite läskigt med färdiga produkter. Eftersom jag inte begriper alla konstiga ämnen som står i innehållsförteckningen, så hjälper den inte nämnvärt för min del...

2010-11-30 @ 09:44:20
URL: http://mammakero.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0