Gammalt och mossigt

Elvaåringen sitter vid sin dator och lyssnar på musik samtidigt som hon.......förmodligen spelar och chattar på samma gång.

Spotify är något nytt för mej men hon använder det flitigt och jag är inte gammalmodigare än att jag förstår finessen.

"Mamma, säg en bra låt".
Jag funderar och samtidigt tillägger hon,
"Inget gammalt från typ från 80-talet nu bara "

Hon säger det, 80-talet, som om det vore 1800-talet.

"Men jag kan inget nytt, vet inte titlarna eller vad artisterna heter, ju".

Jag lyssnar en hel del på radion och får min beskärda del av nytt i musikvärlden. Men som sagt, jag vet inte vem som spelar eller vad. Viktigt? Inte för mej.

"Okej, säg en bra artist då, eller ett band", säger hon då.
Genast säger jag mina stora favoriter, "Bee Gees". Då hon ville höra något nyare tillägger jag, "det finns en nyare skiva med en låt, You win again".

Sen kommer jag på att oj, den skivan kom ju på just 80-talen.
Nyare? Hur gammal börjar jag bli? Hoppas det inte växer mossa på mig för om man tyckte att 20 år sedan var nyss. Då börjar man nog bli mossig. Det tycker i alla fall min elvaåring.





Kan till sist berätta att elvaåringen inte tyckte låten var bra, men "Staying alive", den är bra tycker hon. Vågar inte berätta för henne att den är ännu äldre.


Kommentarer
Postat av: SOFFIE

spotify är verkligen bra och roligt:)det verkar som om våra ungar alltid gör flera saker på samma gång mina ungdomar pluggar alltid med musik på å de chattar samtidigt ändå blir det bra resultat:)

2011-01-17 @ 22:04:11
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Mikaela (äldsta dottern)

Att du känner dig gammal?

Det är dags att vänja sig nu mamma!

Du vet, snabbare än du tror går tiden, snart kommer Hanna hem till dig och säger något ord för mormor, om det nu blir mommo eller vad det blir.

Så vänj av dig tanken av att du börjar bli gammal innan hon kommer så du inte blir chockad då!

2011-01-17 @ 22:19:24
URL: http://tegelstenenochjag.blogg.se/
Postat av: mammakero

Själv redigerar jag bilder och lyssnar på musik samtidigt - på just Spotify! Det roliga med spotify, är att återuppleva gamla och lite "bortglömda" godingar! Kanske kommer du på en låttitel eller ett band och söker på det. Vilka fynd du gör då! Så kan du samla dina godaste godingar på en spellista och lyssna på när du klipper vovvarna?

2011-01-18 @ 07:23:03
URL: http://mammakero.blogg.se/
Postat av: Susihus

Haha jag bara ler!

Må bäst

Kram på dig

2011-01-18 @ 09:08:55
URL: http://susihus.blogg.se/
Postat av: mo

Haha, jamen det var ju då bra musik gjordes...Åh ljuva 80-talet o alla discodängar....hör jag en sådan musik på radion så kan jag inte sitta stilla...

Spotify är jättebra, tyvärr har jag inte så bra högtalare till min bärbara så utan riktigt ljud blir det inte av att jag använder spotify, kram

2011-01-18 @ 15:46:15
URL: http://medaljongen.blogg.se/
Postat av: Malin B

Men du så härligt! Vi kan ta varandra i hand. Jag kan inte heller annat än 80-talsmusik, det var ju "nyss". ;) 1800-tal, DET är något helt annat det. ;)

Hette det Spotify sa du? ;)Nä, sådana finesser fanns inte i min ungdom men visst är det kul att lära sig grejer som man har nytta av.

2011-01-18 @ 21:48:17
URL: http://malinbs.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0