Rucka på traditioner

Förr frågades det efter Påskhare. "När kommer Påskharen, mamma?"
Samma svar varje år, "den kommer på Påskafton".

Nu för tiden frågas det rakt på sak, "när får jag mitt Påskägg?"
Inga finkänsligheter här inte.
Men svaret är det samma, "på Påskafton!"
Varför så sent?
Ja, så här är det!.
Då, förr när barnen var små gick de påskmarschen här i stan, sen besöktes oftast några grannar och godisförrådet byggdes snabbt på. Då tyckte jag att det var bättre att äta upp det godiset först innan nästa ägg kom. På så sett räckte det hela påsken.
Gamla traditioner håller jag på, stenhårt, eller?

I år deklarerade trettonåringen att Påskharen inte behövde gömma ägget.
SKÖNT!
Det låg fint och prydligt på köksbordet på Påskaftons morgon.
Påskharen har inget problem med att ändra på rutiner och traditioner i alla fall när det gäller påskjakter.


Kommentarer
Postat av: Malin B

Att få påskägg på PÅSKAFTON är väl ändå fullt normalt och inte sent?
Det tycker jag i alla fall.
Jätte påskfint hos er!

2013-04-01 @ 15:26:05
URL: http://malinbs.blogg.se
Postat av: mammakero

Hos oss är Påskharen väldigt nyckfull... Vissa år lämnar han påskäggen under påskriset, som jultomten gör under julgranen varje år, eller andra år då påskharen får spel och gömmer ägg i trädgården...
Stackars döttrar, iår fick de inte något ägg av påskharen alls...

2013-04-01 @ 18:39:37
URL: http://mammakero.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0