Djurvård

Det började med att en fågel flög rakt in i vår terassdörr. Den stackarn låg kvar på terassen och maken barmhärtigade sig över den så att inte någon stygg hund skulle få tag på den.
Efter någon timma hade den rest på sig men såg inte så pigg ut.
Den fick hålla mig sällskap när jag skulle plantera lite. Jag såg till att den hade vatten och flyttade in den i skuggan.

När jag skulle ta min trasiga hink, för att hämta lite mer jord, får jag se att jag fått ytterligare besök. En ödla simmade omkring i en skvätt regnvatten i hinken. Den kilade iväg lite senare. Den skulle säkert hem till sin mamma. Så sa jag alltid till barnen när de va små. Ni vet hur barn är? De ska fånga fjärilar och plocka gråsuggor. Helt okej, bara de släpps ut igen. Själv fångade jag just ödlor, när jag var liten. Hua!
Hade hinkar med vattenödlor och grodyngel. Jag försökte plantera in grodor i vår trädgård. Kan berätta att vi inte hade någon damm eller så och ni förstår säkert vilket öde de stackarna gick till mötes.

Jag har blivit mer klok och djurvänligt förnuftig och småkryp ska släppas så att de kan gå hem till sina mammor.

Ödlan i den gröna hinken sprang hem till sin familj men fågeln den flög till himlen i form av en ängel. Den hade brutit benet och klarade inte natten.


Kommentarer
Postat av: kaffehörnan

Ops stackars fågel, han undra nog vad som hände
Ja de var vackert där med

2013-06-18 @ 21:41:17
URL: http://www.kaffehornan.se
Postat av: Linda/Candygirl

Stackars pippi...:-(

2013-06-18 @ 22:37:53
URL: http://www.candygirl.nu
Postat av: kaffehörnan

Rena djurparken

2013-06-18 @ 22:54:09
URL: http://www.kaffehornan.se
Postat av: AnnaKK

Tråkigt med fågeln, men inte så mycket att göra åt. Här dundrar de in i fönsterrutorna med jämna intervaller, och för det mesta går det tack och lov bra men en och annan bryter nacken och avlider direkt... :-(

I förrgår körde hunden in huvet i ett buskage, och när han drog ut det igen så hade han fjädrar kring hela nosen! 8-X Då hade han hittat ett litet fågelbo där, och till på köpet fått med sej två pyttesmå alldeles nykläckta ungar! Dem spottade han ut på gräsmattan, så jag kunde plocka upp dem och lägga tillbaka dem i boet igen. Kollade lite försiktigt igår, och faktiskt såg de ut att ha överlevt det hela! Men ett bo som ligger på marken på det viset måste ju vara utsatt för många faror, så jag undrar just om det klarar sej tills ungarna är flygfärdiga...? Får så klart försöka hålla reda på hunden så åtminstone inte han är dit och härjar med dem igen!

Hoppas ni slipper få hela Gotland invaderat av vildsvin, för även om köttet är fint så är det ju ena makalösa manicker på att förstöra åkrar och vallar och böka sönder marken i skogen, på fotbollsplaner, i folks privata trädgårdar osv! De senaste åren har vildsvinsstammen här omkring ökat något enormt - trots att det jagas en hel del. Verkar finnas idioter i beslutsfattande positioner som tycker att det är jättebra, för då finns det ju gott om mat till alla vargar som samma galningar också verkar tycka att vi ska ha här i södra Sverige... Men jag kan lova att ingen varg kommer att käka vildsvin förrän alla fårhagar är tömda och de sista rådjuren och den sista älgen också är uppätna... :-(

2013-06-19 @ 07:51:35
URL: http://annakk.blogg.se
Postat av: mammakero

Vilken tur att det gick att hjälpa någon av djuren i alla fall...
Det blev ett fasligt väsen på fåglarna i trädgården i dag så jag kollade vad som hände. Det var en katt ifrån en villa inte långt från oss som klättrat upp i körsbärsträdet hos grannen som har en holk. Satt och kollade in i holken och tydligen var där ungar, för det upprörda föräldraparet gapade som galningar! Så jag gick ut och skrämde iväg katten så det blev lugnt!

2013-06-19 @ 16:33:37
URL: http://mammakero.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0