Stadsbesök

Stadsbesök av mej, inte av kungen eller någon annan övermakt. Jag brukar undvika att åka till Visbys gator så här i Juli. Det är "badisar" överallt. De står i kö överallt. De köar även där det inte är kö och är det inte kö så står de stilla en då. De kör där man inte ska köra och där man ska köra där står de stilla.

Ja, jag vet, jag är också turist ibland, dock inte i min egen stad. I vår stad är det inte helt lätt att vara turist, har jag förstått. Det är en svår stad att köra i med bil. Enkelriktat överallt och ingenstans. Det är ju lätt för oss vana att sitta och skratta eller svära åt någon stackare som kommit avsides och inte hittar ut från te x innerstaden.

Mitt besök i staden gick dock ganska smärtfritt. Det var inte så mycket folk på apoteket och inte heller på banken var det kö. På Ica Maxi har de självscaning  system (heter det så?) med egen betalningsterminal och även där kunde jag stolt fixa mina inköp helt på egen hand och gå förbi de oändliga köerna med svettiga mammor och pappor med sina trötta och irriterade barn. Det gäller bara att välja rätt tid och rätt dag för sina stadsbesök mitt i Juli. Helst ska det vara klockan 10 på morgonen och en solig dag, då är man nästan ensam.

Visby innerstad
En liten del av Visby. Innerstaden innanför ringmuren där man inte får köra
med bil under sommarmånaderna och det ska nog många turister vara
glada för. Kommer man in i innerstaden så är det inte helt lätt att ta sig ut
då många gator är enkelriktade.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0