Matkassevecka igen

Dags att hämta en ny matkasse. Det är spännande och skrämmande på en och samma gång. För några veckor sen  fick vi ju Blåmusslor i ett recept. Uahhck!

 Vi har Icas matkasse. För att beställa kassen måste man ha Ica-kort och på deras hemsida går att se vilka affärer som erbjuder matkasse. Betalningen sker automatiskt via Ica-kortet fredagn innan hämtning.  I vår lilla stad, Visby finns två butiker att välja mellan. Vi har dessutom bestämt att ha kassen varannan vecka. Varje måndag mellan kl 15-17 hämtar man smidigt kassen bakom butiken. Ringer på , de öppnar, prickar av och lämnar ut den kasse man beställt. Det finns nämligen två alternativ,  ”billiga veckan” eller ”inspiration”. Vi har Inspiration men jag blir inte inspirerad av Blåmusslor, så det går inte alltid hem hos mej. Men mycket annat har jag blivit inspirerad av. Jag har fått varor i kassen som jag inte ens visste fanns att köpa. Kul! I recepten har jag fått tips som jag återanvänt och annat har jag upptäckt  som inte fungerar i vår familj.


Då vi haft matkasse ett par månader har jag nu fått in snitsen. I början var det jobbigt att läsa recept på mat man inte vet hur den ska smaka eller hur lång tid det tar att förbereda. Ni vet,  man gör sallad medan annat kokar på spisen och så.

I inspirationskassen finns mycket av grönsaker och protein. Mindre av kolhydrater och såser. Som man borde äta, alltså. Men för att det hela ska passa vår familj gör jag ibland lite potatis till eller fixar till en sås. Allt för att alla ska bli nöjda och glada. Däremot provar vi allt (utom Blåmusslor, typ) att smaka lite dödar ingen.  Eller vad sa jag nu?

När vi absolut inte vill ha eller laga en rätt måste ju råvarorna ändå användas. Då får man hitta på något annat att laga för att de ska gå åt. Just nu ligger det lite Blekselleri i kylen som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med. Någon som har något tips?


Kommentarer
Postat av: mammakero

Hur gjorde du med blåmusslorna? Gick de att "avboka" på något sätt, eller gav ni bort dom till någon annan? Blekselleri vet jag nog inte ens vad det är... Rotselleri är jättegott att ha i rotsaksgratänger och liknande, kanske kan man ha blekselleri så med...?

2012-04-24 @ 06:55:33
URL: http://mammakero.blogg.se/
Postat av: Britten

blir lite sugen på att prova...

2012-04-24 @ 08:36:51
URL: http://glitteroga.blogg.se/
Postat av: Anonym

har tänkt att testa det där med matkasse men det har inte blivit av än!låter ju jättebra!

jag skulle vilja ha som de har på en del ställen att jag kan klicka in en inköpslista å sne åka å hämta den för jag hatar att handla mat!kramen

2012-04-24 @ 22:13:19
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Malin B

Tyvärr inga tips att komma med men kul att få lite inspiration. För egen del hade jag säkert kört på "Billiga" varianten...

2012-04-28 @ 20:34:20
URL: http://malinbs.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0